» » » Ha vásárolnak, jó ha tisztában vannak a jogaikkal

Illusztráció! Kép: pixabay.com


954 esetből 173 alkalommal nem passzolt valami a fogyasztóvédelem ellenőrzései alkalmával: 19 megyei és a fővárosi kormányhivatal vett részt a próbavásárlásokban, és azt tapasztalták, hogy az üzletekben továbbra is elég gyakorta nem megfelelő a tájékoztatás a szavatossági, jótállási jogokkal kapcsolatban. Az egyik üzletben egy táblára írták ki, hogy az ott vásárolt terméket nem veszik vissza, nem cserélik, illetve nem adják vissza a pénzt sem.

Ez a felirat minden kétséget kizáróan több sebből vérzik, hiszen a jogszabály szerint minden termékre 2 év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben megszabott termékekre 1 éves kötelező jótállást kell kapnunk. Ha a vásárolt áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását, a cseréjét, vagy ha egyikre sincs lehetőség, akkor kérhetünk árleszállítást, végső esetben pedig elállhatunk a vásárlástól, vagyis vissza lehet kérni a pénzt.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint:


  • A megkérdezett vásárlók 49 %-a nem tudta, vagy rosszul tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni.


  • 264 ellenőrzésből 159 esetben volt valamiféle szabálytalanság a jótállási jegyekkel. A gond legtöbbször az volt, hogy a kereskedő egyáltalán nem adott át jótállási jegyet (69 alkalommal), vagy ha adott, akkor, az hiányos volt (90 alkalommal).


  • A kormányhivatalok munkatársai 470 üzletben ellenőrizték a vásárlók könyvét is, 54 helyen volt valamiféle probléma.


Itt van pár példa a jellegzetesen félrevezető tájékoztatásra, amibe a fogyasztóvédelem munkatársai több esetben belefutottak. Azt is közzétették, hogy ezek miért szabálytalanok:


  • „Akciós terméket nem cserélünk”: a bolt – jogsértő módon – azt állítja, hogy az akciós terméket nem cseréli, nem javítja. A hatályos jogszabályok alapján mindazonáltal, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vásárló egy olyan hiba miatt reklamál, ami okból le volt értékelve a termék - és erről őt az eladó tájékoztatta.


  • „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja": Sokszor hangzik el ez a mondat is, mikor egy termékről kiderül, hogy hibás. Ez viszont jogsértő, a vásárló ugyanis ilyen esetekben a termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette.


  • „Reklamációt 3 napig fogadunk el”: A kereskedők gyakorta adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már kizárólag a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni a kifogásokkal. A vevőknek mindazonáltal joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, vagyis az üzletben, és erre nem csak 3 napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.


  • „Csere csak, ha eredeti a csomagolás”: néhány üzlet a minőségi kifogás intézését – szabálytalanul - a termék eredeti csomagolásához, valamint a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.


  • „Jótállás csak számla / nyugta ellenében”: a jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, ha a jótállási jegy megvan, akkor a kereskedő nem kérheti a nyugta bemutatását is.














«
Next
Újabb bejegyzés
»
Previous
Régebbi bejegyzés

Nincsenek megjegyzések:

Leave a Reply