» » » Fábry Sándor – A talk show műfaj indulása és jelenlegi helyzete

Fotó: RTL Klub


Kovács Kristóf producer másodjára nyert a Televíziós Újságírók Díjátadóján a Showder Klubbal. A kalandos kezdetekről, a 30.000.000 Ft-ot tartalmazó bőröndről, Friderikusz ajánlatáról és sértődéséről, az egykori MTV inkorrekt viselkedéséről mesélt.

Fábry producere voltál 15 évig, jelenleg milyen a kapcsolatotok?


Éppen a napokban beszéltük meg, hogy hamarosan összejövünk náluk egy kis eszmecserére meg miegymásra.

Amikor hazajöttél Amerikából, hogyan leltél rá?


1997 őszén vagyunk. Az iskola mellett lehúztam 3 évadot, és végigcsináltam kb. 400 adást gyakornokként Jay Leno-nál és valami rám ragadt a „Late night” világából. Talán nem annyira nagyképű azt állítani, hogy 22 évesen többet tudtam erről a műfajról, mint a teljes magyar TV-s szakma. Nem volt nehéz: a műfajnak hazánkban nemhogy hagyományai nem voltak, Friderikusz show-n kívül még műsor sem volt, ami hasonló lett volna. Létre akartam hozni az első hazai igazi „Late Night Show”-t, egy kimondottan erre született humoristával.

Humoristára volt szükség okvetlenül?


Igen. Méghozzá stand-up-os. Semmiképpen sem színészt vagy befutott TV-st kerestem. Ez a legvisszatérőbb hiba, amit TV-csatornák elkövetnek.

TV-s vagy rádiós riporterek, színészek, popsztárok szinte 100 %-os bukásra vannak ítélve ebben a műfajban.

Saját stand-up-ot kell írni évekig vagy évtizedekig, és azt hitelesen előadni, élő közönség előtt. Akinek ez nincs meg, nem alkalmas. Bochkor-ék is megbuktak a „Late night”-tal, Liptainak sem ment úgy a talk show, de kezdetben nekem sem működött Szulákkal, és Balázsék is alaposan megküzdöttek vele. Fábry volt az egyetlen világos választás már akkoriban is.

Hogy történt az első találkozás?


Megkerestem a „One Man Show” és több 100 adás tervezetével. Erre ő kinevetett. Annyira nem vett komolyan, hogy véletlenül aláírt közel 20 évet. Akkor 22 éves voltam, az életem múlt ezen a produkción, így nem volt más választás, temérdek munkával sikerre vittük. Sanyi inkább csak játéknak tekintette, és alaposan meglepődött a sikeren. Amikor megérezte a téteket, ő is egyre több munkát kezdett belefektetni.

A pilot pedig forgott

2 pilot-adást forgattunk a család félretett pénzéből, 1998 tavaszán vetítettük le a TV-knek. Az RTL akkor szerződtette Friderikuszt, a TV2 Lagzi Lajcsival tervezett, mindketten nemet mondtak, nem akartak konkurenciát házon belül. Később azonban fordult a kocka.

Hogy lett ebből MTV?


Az M1 összes sztárját elkapkodták a kereskedelmi TV-k, így elégtételt akart venni, és megvásárolta az Esti Showder sugárzási jogait 1 évre. Persze annak rendje és módja szerint lenyomták a jogok árát egészen az előállítási költség alá, de én úgy gondolkodtam, hogy kezdjük el, legalább a képernyőre kerülünk. Mondanom sem kell, mekkora lutri volt ez akkortájt. Adásonként milliókat vesztettünk, de felállt az a csapat, akik nagyjából 15 évig készítették a produkciót, és képernyőre került a Fábry Show csütörtök esténként a Szomszédok után, a Friderikusz Show által kitaposott hangsúlyos sávban.

A kezdet nagyszerű volt. Fábry intenzív volt, friss és utánozhatatlan.

Pár héten belül a legnézettebb produkciót tudtuk a magunkénak. A folytatás nem volt szép. Az M1 attól félt, hogy a gyors siker után minket is elhappolnak a kereskedelmi csatornák, és felfüggesztette a produkciók kifizetését.

Mennyivel tartoztak?


30.000.000 Ft-os tartozást halmozott fel az MTV, és azzal tartottak sakkban, hogy ha elmegyünk, ezt a pénzt többé nem látjuk. Gordiuszi csomó volt ez: ha maradunk, éhen veszünk, ha megyünk, akkor sem tudjuk a továbbiakat pénzelni. Akkoriban még a szüleimnél laktam, januárt írtunk, és nem voltak nyílászáróink, annyira elfogyott a pénzünk emiatt.

Mit csináltál végül?


Segített a túlélési ösztönöm, és valami módon megfejtettem az egyenletet: nem a műsort, hanem a követelést kezdtem el árulni, természetesen együtt a produkcióval. A követelés a csatornaváltással együtt éppen az M1 szerződésbontó magatartásával vált érvényessé. Saját kardjukba dőltek. 2 héten belül átutalta az RTL Klub a 33.000.000-t, és átvette a sugárzási jogokat, persze már piaci áron.

Mivel nyert az RTL?


Nekem mindig is profibb, összeszedettebb és rugalmasabb csapatnak tűnt. Árpa Attila vezette a tárgyalásokat, aki fokozatosan emelte az ajánlott árat, ahogy a TV2 is emelt. A licitet végül kétséget kizáróan az RTL nyerte mintegy 2.000.000 Ft-tal magasabb sugárzási díjjal. Az akkori TV2-es vezetésre tipikus, hogy amikor érezték, hogy vesztés pozícióba kerültek nálam, akkor Fábryt elhívták egy étterembe, előkaptak egy táskát 30.000.000-val, és felajánlották direktben Sanyinak. Fábryról sok rosszat lehet mondani, de egész életében rendkívül korrekt volt velem: felhívott az asztaltól, és a fülem hallatára küldte el őket melegebb éghajlatra. Ez volt a kapcsolatunk első és legkomolyabb próbatétele.

Az RTL-ről akkortájt távozott Friderikusz, kellett a helyére egy show?


Igen, Friderikusz újfent kész helyet hagyott nekünk azzal, hogy összeveszett az akkori RTL - vezetéssel. Voltaképpen ismét az ő helyére kerültünk, a csatorna rögvest nyitott lett egy nagy nézettségű show-ra. Helyesen döntöttek, ettől kezdve az RTL vezette a csütörtök estéket. Mi pedig újból szembe kerültünk Friderikusszal, akit kárpótlás gyanánt leigazolt a TV2.

Vele milyen a kapcsolatod?


Megszerezte a számomat és felhívott, amikor hazatértem az USA-ból, megtudta, hogy nem vagyok képes eladni a Fábry show-t. Mondta, hogy hagyjam Fábry-t a csudába, nincs benne perspektíva, dolgozzunk együtt. De nemet mondtam, más terveim voltak. Friderikuszt egyébként az elmúlt 25 év legfontosabb TV-s egyéniségének tartom Fábry mellett. Kölyökként rajongtam a profizmusáért és jelentős szerepet játszott benne, hogy ezzel kezdtem el foglalkozni. És amint látszik, közvetve abban is, hogy elindulhatott a show-nk.

Mi történt azután?


Amikor nemet mondtam, ő elég rendesen megsértődött, és 5 évig nem állt velem szóba. Számtalan fórumon lehúzta Fábryt és engem, majd lassan, nagyon lassan megnyugodott és alkalmat adott arra, hogy elmondjam neki, mennyire tisztelem, amit csinál. Aztán néhány év után Fábryval beköltöztünk az RTL Klub újonnan épült, 600 férőhelyes szuperstúdiójába, 2,5 milliós nézettségi számokat szállítottunk, és kétség sem férhetett a sikerhez. Jött az Activity, a Szulák Show, a Liptai Show, egy óvatlan pillanatban eszembe jutott a Showder Klub ötlete, és a kezdeti nehézségek felszívódtak.

Mi a véleményed arról, hogy Fábry óta nincs az RTL-en normális talk show?


Amit a konkurencia csinál „talk show” néven, az inkább csak stílusparódia. Amit megteremtettünk Fábryval, ahhoz nem nőnek fel a TV2-es próbálkozások, mert nem elég egy asztal meg pár fotel. A talk show ott kezdődik, hogy egy stand-up komikus ül ott, akinek van minimum 10 év tapasztalata. Én eddig óvtam a Showder Klub-os srácokat attól, hogy egy új műsorban Fábryval hasonlítsák őket össze. Most, hogy eltelt néhány év, már más a helyzet.

Ezek szerint lesz Fábrynak utódja az RTL-nél?


„Mindenki szeretne egy új talk show-t, az RTL és én is, és fogunk is ilyet előbb - utóbb készíteni.”

Ez nagyon különleges terület: aki valóságshow-t készített, az nem fog tudni talk show-t csinálni, ahogy én sem tudnék realityt. Rendkívül tudatos, precíz munkát igényel ez a műfaj. Ha minden jól megy, nemsokára indulunk egy új „Late night show”-val, de a főszereplő neve egyelőre maradjon titok.















«
Next
Újabb bejegyzés
»
Previous
Régebbi bejegyzés

Nincsenek megjegyzések:

Leave a Reply